I Hartges version av M3 E30 ersattes 2,3 liters fyran med en sexcylindrig motor på 3,5 liter och 24 ventiler den fick därför beteckningen: H35-24. Motorn som Hartge använde var den som satt i M5 E28 och M635csi. Från att i original har spottat fram 286 hästar vid 6 500 varv gav nu den lätt vässade maskien 330 hästar vid 6 800 varv.

Trimningen är gjort på traditionellt sätt, med kamaxlar som lyfter ventilerna högre och tillsnyggade potar och ventilsäten som ökar på gashastigheten. Motorelektroniken har också andra specifikationer som ökar effektiviteten på höga varv. Den ökade effekten gjorde att H35-24 avverkade 0-100 på 5,9 sekunder och med topphastighet hela 274 km/h!

H35-24 var även försedd med större bromsskivor fram. Diametern på dessa var 300 mm och till sin hjälp hade dem fyrkolvsok.
För att styva upp karossen monterades tvärgående stag mellan fjäderbenen fram och bak samt styvare fjädringskomponenter.

Nypriset på en H35-24 var 131.000 DM

Källa: Teknikens Värld 1991

 

När du beställde en Hartge H35-24 ingick följande:

  • Hartge fotstöd i lättmetall
  • Hartge hastighetsmätare graderad till 280km/h
  • Hartge läderratt med diametern 380mm
  • Hartge växelspaksknopp i läder
  • Hartge mittkonsol med tre instrument.
  • Hartge singeltorkare för vindrutan

Källa: Sebald, Peter GH. M3 E30 - 17.970 Emotionen

Teknisk data
Motor Hartge H35-24 - Motorrum

Hartge H35-24 - front

Motor R6-24

Motorkapacitet

3453 cm3
Vridmoment 355 Nm/4500 r/m
Effekt 330 hk/6800 r/m
Kraftöverförning
Utväxling 1:an 3,83:1
  2:an 2,20:1
  3:an 1,40:1
  4:an 1,00:1
  5:an 0,81:1
  R 3,46:1
Differentialbroms 40 %
Bakaxelutväxling 2,93:1
Mått och vikt
Total längd 4345 mm
Total bredd 1680 mm
Total höjd (obelastad) 1370 mm
Axelavstånd 2570 mm
Tjänstevikt 1388 kg
Kilo per hästkraft 4,2 kg/hk
Tank 125 liter