Allmän fakta: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
M3 E30 är en av de mest underhållande och samtidigt dugligaste
och mest pålitliga landsvägsbilar man kan köpa. M3
är närmast en homologeringsspecial, dvs. landsvägsversionen
av en racervagn. Sådana byggs för att bilen i fråga
inte ska klassas som prototyp. På hösten 1985 presenterades
M3 på Frankfurt-salongen men produktionen kom inte
i gång förren på hösten 1986. Under huven satt en
fyrcylindrig motor som stammade ända ifrån 60-talets
början, men den hade narturligtvis genomgått många
föryngrings kurer under resans gång. 1987 års modell var den vanligaste i Sverige, tätt följd av 88:an. Nästan alla hade elsollucka, elstolar, ställbar ratt, ställbart ljus och en del andra finesser. Karrossen är sänkt, framvagnen annorlunda, styrningen mer direkt, ABS och 15-tums hjul är standad men 16-tummare fanns som tillval. Våren 1987 byggdes 505 exemplar av M3 Evolution, som saknade katalysatorrening. 1988 var det ingen större förändringar. Men centrallås blev standard. Även våren 1988 byggdes Evolution-bilar, helt logiskt kallade Evo II. 501 ex. blev det. De saknade kat. och motorn gav 220 hästar. Dessutom för att inte mindre än 16 gånger tidigare hade en Europamästare kört en BMW, och inte minst med Roberto Ravaglias framgångar med M3.an, lät så BMW mellan oktober och november tillverka en begränsad upplaga av M3 ”Europameister”. Denna M3.a hade en speciell utrustningsnivå; alla var macaoblåa till färgen. Klicka här för att läsa mer. 1989 Inga nämnvärda förändringar, men nu fanns det en M3
cabriolet med elektrisk.sufflett . Modellen började
byggas redan i mars 1988 men produktionen
upphörde redan juni 1989. Förutom cabrion så började tillverkningen i april av specialutgåvan Ravaglia/Cecotto. Engelsmänen fick "Ravaglian" som endast tillverkades i 25 st exemplar och endast i nogarosilver eller misanoröd. Samtliga lär ha haft elektrisk taklucka. Ravagliamodellen kostade i England 26850 £. 1990 kom det en starkare motor i M3. Volymen var nu 2,3 liter och effekten 215 hästar vid 6.750 rpm. Samma motor satt i Cecotton året innan. Övriga skillnader mot den tidigare 195 hk motorn var: Fanns att få färgerna Alpinweiss II, Brillantrot, Diamantschwarz. och Sterlingsilber. Treekrade M-sportratten från M5.an blev standard, slutljuddämparen modifierades för bättre ljuddämpning, d.v.s. en annan insats, dessutom blev slutrören rostfria och polerade. Styrenheten modifierades och andra kamaxlar monterades. Insugningskanalerna i topplocket är upptagna till 28 mm. 48 mm insugningsrör (46 mm hos tidigare std, E1 samt E2) som även leder till större hål i flänsarna mot topplocket samt större insugs/gasspjäll. Dessa gjordes dessutom tunnare. Det nedre luftburksutrymmet gjordes större och insugningsröret blev också grövre. Motormodifikationerna medförde att det maximala vridmomentet, 230 Nm, erhölls vid 4600 varv/min jämfört med 195 PS motorns 4750 varv/min. Topphastigheten ökade till 241 km/tim samtidigt som accelerationen till hundra kapades med 2 tiondelar. Denna motoruppdatering medförde att motorn fick ett än bättre effektförhållande i förhållande till cylindervolymen, ”Världmästaren i effekt per liter för sugmotorer med katalysator” titulerades denna motor under en tid, sedan kom ”Sport Evolution”! Motormodifieringarna medförde även att bränsleförbrukningen i snitt sänktes med ca. 5 %. I Sverige var nypriset på M3.an 317 500 kr. USA fick inte ta del av denna modell. I mars 1990 kom cabrioleten tillbaka. Även här var motorn på 2,3-liter. Mellan januari och mars 1990 byggdes M3 Sport Evolution i 600 exemplar. Dessa bilar hade 2,5-liters maskiner med katalysator och de fanns bara i rött eller svart. I utrustningen ingick ställbara spoilers fram och bak, speciella Motorsport-stolar, specialratt, röda bilbälten och belysning i växelspaks- knoppen. Ett tillval var skinklädsel. Extra fränt var plattan med serienummret som satt på konsolen!
|