16 gånger tidigare hade Europamästaren kört en BMW, och inte minst med Roberto Ravaglias framgångar med M3.an, lät så BMW mellan oktober och november tillverka en begränsad upplaga av M3 ”Europameister”. Om kunden så ville kunde man även få en plakett på mittkonsolen signerad av Roberto Ravaglia som ytterligare underströk denna modells speciella tanke.

Europameistermodellen, som kostade 71700 DM på hemmaplan, hade samma motor som standardmodellen, d.v.s. 195 PS motorn med katalysator. Europameistern tillverkades mellan oktober och november, i endast 148 exemplar.

Skillnaden mellan standard M3:an och Europameistern var utrustningsspecifikationen samt BMW:s motorsport paket som alla leverades med. Se nedan:M3 E30 Europameister - Interiört

  • Lackerade i den speciella färgen; macaoblau.
  • Silver walknappa läderklädsel (även mittkonsolen var läderklädd).
  • BBS-kryssekerfälg 7.5Jx16” i lättmetall.
  • Elektriska fönsterhissar.
  • Elektrisk taklucka.

BMW:s Motorsport paket:

  • M-Technic fotstöd.
  • Instegslister med M3 logga.
  • M-emblem i sätena.
  • Som tillval kunde kunden få en plakett på mittkonsolen signerad av den framgångsrike M3 chauffören Roberto Ravaglia.
Plakett

Kortfakta:
Produktions datum: Katalysator: Hästkrafter: Antal:
10/88 till 11/88 Ja 195 hk 148

Chassinummer: M3 E30 Europameister - Exteriört

1894358-1894364

1894366-1894450
1894452
1894457-1894459
1894461-1894464
1894579-1894611
1894614-1894628