16 gånger tidigare hade Europamästaren kört en BMW, och inte minst med Roberto Ravaglias framgångar med M3.an, lät så BMW mellan oktober och november tillverka en begränsad upplaga av M3 ”Europameister”. Om kunden så ville kunde man även få en plakett på mittkonsolen signerad av Roberto Ravaglia som ytterligare underströk denna modells speciella tanke.
Europameistermodellen, som kostade 71700 DM på hemmaplan, hade samma motor som standardmodellen, d.v.s. 195 PS motorn med katalysator. Europameistern tillverkades mellan oktober och november, i endast 148 exemplar.
Skillnaden mellan standard M3:an och Europameistern var utrustningsspecifikationen samt BMW:s motorsport paket som alla leverades med. Se nedan:
- Lackerade i den speciella färgen; macaoblau.
- Silver walknappa läderklädsel (även mittkonsolen var läderklädd).
- BBS-kryssekerfälg 7.5Jx16” i lättmetall.
- Elektriska fönsterhissar.
- Elektrisk taklucka.
BMW:s Motorsport paket:
- M-Technic fotstöd.
- Instegslister med M3 logga.
- M-emblem i sätena.
- Som tillval kunde kunden få en plakett på mittkonsolen signerad av den framgångsrike M3 chauffören Roberto Ravaglia.
Kortfakta: |
Produktions datum: |
Katalysator: |
Hästkrafter: |
Antal: |
10/88 till 11/88 |
Ja |
195 hk |
148 |
Chassinummer: |
|
1894358-1894364
|
1894366-1894450 |
1894452 |
1894457-1894459 |
1894461-1894464 |
1894579-1894611 |
1894614-1894628 |
|