I Hartges version av M3 E30 ersattes 2,3 liters fyran med en sexcylindrig motor på 3,5 liter och 24 ventiler den fick därför beteckningen: H35-24. Motorn som Hartge använde var den som satt i M5 E28 och M635csi. Från att i original har spottat fram 286 hästar vid 6 500 varv gav nu den lätt vässade maskien 330 hästar vid 6 800 varv. Trimningen är gjort på traditionellt sätt, med kamaxlar som lyfter ventilerna högre och tillsnyggade potar och ventilsäten som ökar på gashastigheten. Motorelektroniken har också andra specifikationer som ökar effektiviteten på höga varv. Den ökade effekten gjorde att H35-24 avverkade 0-100 på 5,9 sekunder och med topphastighet hela 274 km/h! H35-24 var även försedd med större bromsskivor fram. Diametern på dessa var 300 mm och till sin hjälp hade dem fyrkolvsok. Nypriset på en H35-24 var 131.000 DM Källa: Teknikens Värld 1991
När du beställde en Hartge H35-24 ingick följande:
Källa: Sebald, Peter GH. M3 E30 - 17.970 Emotionen
|