Cabrioletversionen av M3 E30 lanserades i maj 1988 med 2,3 liters motorn som från början var på 195 hk med katalysator och gav 230 Nm vid 4750 rpm vilket räckte till en toppfart på 228 km/h med uppfälld sufflett och en acceleration 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Senare kom M3 Cabrio, precis som std M3:an, med en motorn på 215 hk. Alla M3 Cabrio var till en viss del handbyggda på BMW Motorsport GmbH, allt utom karossen.

Cabrioletfunktionen gjorde att BMW valde att använda samma bagagelucka som på standard E30, vilket även medförde att cabrioleten saknar den M3-typiska vingen.

Skillnaden mellan M3 E30 kupé och cabrio:
M3 E30 Sport Evolution - Exteriört

Exteriört:

  • Std E30 bagagelucka.
  • Karossförstärkt, bl.a. fjäderbenstornen i motorrummet.
  • EH-sufflett fram till 03/90 och EM-sufflett från 03/90-

Interiört:

  • Handsfackslås centrallåsstyrt.
  • Instegslister med M3 emblem (samma som på M3 Evo II)
  • Bagagelucka med beklädd insida.
  • Elektriska fönsterhissar fram och bak standardmonterat.
  • Vid beställning av läderklädsel lerverearades cabrioleten automatiskt med den utökade helläderinredningen i Walknappa.
BB01 Cabrio, utan katalysator
År: Produktions datum: Chassinummer:
1988 03/88 2001552
1988-89 06/88 till 09/88 2385001 till 2385042
1989 04/89 till 06/89 EB85000 till EB85093

BB05 Cabrio, med katalysator
År: Produktions datum: Chassinummer:
1988 1988 2001613
1988-89 07/88 till 09/88 3559001 till 3559088
1989 03/89 till 06/89 EB86000 till EB86085
1990-91 03/90 till 06/91 EB86086 till EB86561

År Antal Cabrio
1988 130
1989 180
1990 176
1991 300
Totalt: 786 st.

 

Cabrio