Cabrioletversionen av M3 E30 lanserades i maj 1988 med 2,3 liters motorn som från början var på 195 hk med katalysator och gav 230 Nm vid 4750 rpm vilket räckte till en toppfart på 228 km/h med uppfälld sufflett och en acceleration 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Senare kom M3 Cabrio, precis som std M3:an, med en motorn på 215 hk. Alla M3 Cabrio var till en viss del handbyggda på BMW Motorsport GmbH, allt utom karossen.
Cabrioletfunktionen gjorde att BMW valde att använda samma bagagelucka som på standard E30, vilket även medförde att cabrioleten saknar den M3-typiska vingen.
Skillnaden mellan M3 E30 kupé och cabrio:
Exteriört:
- Std E30 bagagelucka.
- Karossförstärkt, bl.a. fjäderbenstornen i motorrummet.
- EH-sufflett fram till 03/90 och EM-sufflett från 03/90-
Interiört:
- Handsfackslås centrallåsstyrt.
- Instegslister med M3 emblem (samma som på M3 Evo II)
- Bagagelucka med beklädd insida.
- Elektriska fönsterhissar fram och bak standardmonterat.
- Vid beställning av läderklädsel lerverearades cabrioleten automatiskt med den utökade helläderinredningen i Walknappa.
BB01 Cabrio, utan katalysator |
År: |
Produktions datum: |
Chassinummer: |
1988 |
03/88 |
2001552 |
1988-89 |
06/88 till 09/88 |
2385001 till 2385042 |
1989 |
04/89 till 06/89 |
EB85000 till EB85093 |
BB05 Cabrio, med katalysator |
År: |
Produktions datum: |
Chassinummer: |
1988 |
1988 |
2001613 |
1988-89 |
07/88 till 09/88 |
3559001 till 3559088 |
1989 |
03/89 till 06/89 |
EB86000 till EB86085 |
1990-91 |
03/90 till 06/91 |
EB86086 till EB86561 |
År |
Antal |
|
1988 |
130 |
1989 |
180 |
1990 |
176 |
1991 |
300 |
Totalt: |
786 st. |
|